Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Najważniejsze to dać dziecku czas na eksperymentowanie i… popełnianie błędów! 0
Najważniejsze to dać dziecku czas na eksperymentowanie i… popełnianie błędów!

Teoria Jeana Piageta dotyczą rozwoju poznawczego u dzieci, oferuje rodzicom narzędzia do zrozumienia, jak ich pociechy postrzegają świat i podejmują decyzje. Opisał on cztery stadia rozwoju, które wpływają na język, myślenie i rozumowanie:  

 

Stadium sensoryczno-motoryczne (0–2 lata)  

- Dziecko poznaje świat przez zmysły i ruch.  

 

Ciekawostka: Około 8. miesiąca rozwija się stałość przedmiotu – maluch szuka zabawki schowanej pod kocem. 

 

Stadium przedoperacyjne (2–7 lat)  

Myślenie animistyczne: Dziecko wierzy, że przedmioty mają uczucia.  (Może to być Lalka , która płacze, bo upadła i się uderzyła.  

Egocentryzm: Maluch nie rozumie, że inni mają odmienną perspektywę.  

Dziecko zasłania oczy i mówi: „Nie widzisz mnie!”.  

 

Stadium operacji konkretnych (7–11 lat)  

Dziecko rozumie logikę, ale tylko w odniesieniu do fizycznych przedmiotów.  

 Wie, że szklanka wody przelana do węższej nie zmienia objętości.  

 

Stadium operacji formalnych (od 12 lat)  

Młodzież myśli abstrakcyjnie i hipotetycznie. Rozważają np „co by było, gdyby ludzie nie potrzebowali snu   

 

Kluczowym spostrzeżeniem jest fakt, że dzieci nie pomijają etapów – przechodzą przez nie kolejno, ale w różnym tempie. Fazy pokazują, że rozwój poznawczy to proces, który wymaga cierpliwości. Zrozumienie etapów pozwala rodzicom dostosować metody wychowawcze do możliwości dziecka – zamiast wymagać dojrzałych decyzji od przedszkolaka, warto budować fundament pod przyszłe, samodzielne rozumowanie. Zamiast wymagać odpowiedzi na abstrakcyjne pytanie od 5 latka „Dlaczego zbiłeś wazon?”, zapytaj: „Co chciałeś sprawdzić lub osiągnąć?”. To pomaga przejść z etapu „kara/nagroda” do rozumienia empatii. Taka postawa będzie podstawą rozwoju dziecka i będzie miała trwały charakter wywierając wpływ na jego całe życie. 

Sprowadzenie każdego incydentu do kary lub zbagatelizowania - wyrządza dziecku krzywdę. Jego bardzo małe doświadczenie nie pozwala mu jeszcze analizować skutków - stąd ogromna rola rodziców, którzy pokierują wychowaniem. Wczesny okres w życiu dziecka ma największe znaczenie w jego ukierunkowaniu. 

Często słyszymy, że dziecko ma jeszcze na "to” czas, kiedy ktoś proponuje naukę liczenia, czy naukę obcego języka. Każde nowe doświadczenie to punkt zaczepienia, a kluczem jest traktowanie wczesnego dzieciństwa jako permanentnego laboratorium, gdzie każdy eksperyment – nawet zakończony porażką – jest cennym danym wejściowym. Większość opracowań psychologów wskazuje, że wczesne lata dzieciństwa między 2 a 5 rokiem są najważniejszą fazą rozwoju dziecka. Okresem kształtującym fundament pod ich przyszłe życie a wzory zachowań utrwalone w tym czasie mają ogromną szanse utrwalania się bez względu na to czy będą dobre czy złe. Stymulacja dziecka jest istotna dla pełnego rozwoju a pozbawienie go tej możliwości jest ograniczeniem rozwoju, kropka.

Piaget podkreślał, że dzieci uczą się poprzez działanie. Kluczem jest dopasowanie pomocy dydaktycznych do etapu rozwoju poznawczego dziecka a także wykorzystanie codziennych sytuacji, w których moglibyśmy je wykorzystać. Jak pokazują badania, dzieci, które uczą się poprzez eksperymenty, rozwijają wyższe umiejętności rozwiązywania problemów w wieku szkolnym. Najważniejsze to dać przestrzeń na pytania, błędy i... bałagan!

Piaget udowodnił, że dzieci potrzebują interakcji z przedmiotami, by zrozumieć abstrakcyjne pojęcia. Liczydła z ruchomymi koralikami – wizualizują operacje arytmetyczne. Fizyczna manipulacja np. grupowanie patyczków uczą klasyfikacji i tworzenie zbiorów. Karty z zapisami cyfr i znaków matematycznych, pomagają zrozumieć działania zatem nadają się do nauki liczenia. Wykorzystanie zaś kropek jako liczb tworzy reprezentacje obrazkową ilości.

Należy pamiętać, że rozwój dziecka jest ciągły. Przebiega w różnym tempie ale to co nastąpiło w jednym stadium czy w fazie danego stadium będzie miało wpływ na kolejną fazę. Choć kreatywność można rozwijać całe życie, rozwój wyobraźni twórczej ma kluczowy okres wrażliwy do około 12 roku życia, ze szczytem kreatywności w 6 roku życia. Zamiast czekać na „odpowiedni moment”, stwórz mu świat pełen doświadczeń a sprawniej poradzi sobie z wyzwaniami w późniejszych etapach życia. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl