
- Czym jest tablica edukacyjna dla 2-latka i jakie ma zalety?
- Do czego można wykorzystać karty obrazkowe dla dzieci? 5 ciekawych zabaw
- Metody nauki alfabetu - jak nauczyć dziecko czytać?
- Jak zachęcić dziecko do nauki?
- Nauka koncentracji u dziecka – poznaj 3 skuteczne sposoby!
- Twoje dziecko ma problem z nauką? Sprawdź, jak temu zaradzić!
- 5 sprawdzonych sposobów na to, by uczyć się szybciej i skuteczniej!
- Jak uczyć dziecko czytać, aby nauczyć, a nie zniechęcić? Podpowiadamy
- Jak nauczyć dziecko czytać? Poznaj metodę Domana
- Obrazki kontrastowe dla niemowląt - czym są i kiedy można zacząć je stosować? Odpowiadamy!
- Dlaczego dzieci powinny czytać książki? Oto pozytywne aspekty, o których warto wiedzieć
- Czym są pomoce dydaktyczne i co warto o nich wiedzieć? Odpowiadamy!
- Nauka liczenia metodą Glenna Domana. Co warto wiedzieć? Odpowiadamy!
- Zabawki edukacyjne dla rocznego dziecka
- Flashcards – co to jest i jakie są zalety tej metody?
- Tablice edukacyjne dla dzieci – czym są i jakie są ich zalety? Wyjaśniamy
- Jak ćwiczyć pamięć u dziecka? Proste i przyjemne sposoby
- Liczydło – jak na nim liczyć? Garść praktycznych wskazówek
- Jak nauczyć dziecko liczyć w sposób prosty i przyjemny? Podpowiadamy!
- Jakie zadania matematyczne dla klasy 1 będą najlepsze? Podpowiadamy!
- Edukacyjne zadania dla 5-latka – jakie wybrać, by wspierać rozwój pociechy?
- Stymulowanie wzroku noworodka poprzez karty z obrazkami
- Jak wzmocnić poczucie własnej wartości u swojego dziecka?
- Nauka godzin na zegarze. Jak zapoznać dziecko z czasem?
- Matematyka dla przedszkolaka. Jak nauczyć dziecko liczyć?
- Nauczanie w domu – jak uczynić je skutecznym i interesującym?
- Nauka czytania sylabami krok po kroku
- 10 prostych kroków, które pomogą nam nauczyć nasze dziecko czytać
- Raczkowanie – na co powinieneś zwrócić uwagę?
- Jak pomóc dziecku w rozwoju? Klika pomysłów dla rodziców
- Przebodźcowanie dziecka – zobacz jak sobie z tym poradzić?
- Jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka? Odpowiadamy!
- Jak dzielić pisemnie? Wyjaśniamy, na czym polega dzielenie w słupku
- Jak szybko nauczyć się tabliczki mnożenia metodą pamięciową?
- Jak liczyć głoski? Poznaj, sposoby na naukę poprzez zabawę!
- Jak zachęcić dziecko do nauki czytania? Nasze porady mogą Ci się przydać!
- Jak nauczyć dziecko mówić „r”? Te porady pomogą opanować tę umiejętność!
- Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy? Sprawdź, co powinno wzbudzić Twoją czujność!
- Jakie zabawki dla 2 latka pomogą w nauce języka angielskiego?
- Jak zachęcić dziecko do mówienia? 4 proste sposoby
- Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Praktyczne wskazówki
- Jakie zabawy z rocznym dzieckiem pomogą mu w rozwoju?
- Jakie zabawki dla 2-latka wprowadzą Twoje dziecko w świat liter i wyrazów?
- Czy wiesz, że nauka czytania metodą sylabową to tylko jeden ze sposobów?
- Jak nauczyć dziecko zegara i rozróżniania godzin? Poznaj skuteczny sposób!
- Dlaczego książki o emocjach dla dzieci są dobrą lekturą, po którą warto sięgać jak najczęściej?
- Dlaczego metoda globalnego czytania jest taka skuteczna?
- Czy warto czytać książki z dziećmi? To prosta droga w kierunku rozwoju wyobraźni oraz inteligencji
- Jak motywować dziecko do nauki skutecznie? Odkryj sprawdzone techniki motywacji!
- Jak pomóc dziecku w nauce? Poznaj sprawdzone metody!
- Zobacz, jak łatwo możesz zachęcić dziecko do nauki?
- Jakie książki do nauki czytania warto podarować dziecku?
- Poznaj proste sposoby na to, jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia
- Jak nauczyć dziecko czytać? Poznaj skuteczną metodę
- Jaki prezent na roczek dla chłopca? Przydatne inspiracje
- Zabawki edukacyjne dla niemowląt – najlepsze propozycje. Czy znasz je wszystkie?
- Zabawki edukacyjne dla 6 latka – z uśmiechem wprowadź swoje dziecko w świat nauki
- Jakie zabawki edukacyjne dla 3 latka wybrać? Sprawdzone inspiracje
- 4 zabawki edukacyjne dla 2 latka, które szybko pozwolą mu opanować nowe umiejętności
- Jakie zabawki dla rocznego dziecka? Postaw na zabawki edukacyjne!
- Jaki prezent na roczek dla dziewczynki? 3 atrakcyjne i zarazem wartościowe upominki
- Wyrazy dźwiękonaśladowcze jako przykłady pierwszych słów Twojego dziecka
- Jaki prezent na roczek wybrać, by dać dziecku coś więcej niż tylko zabawkę?
- Jakie książki do czytania po angielsku dla dzieci? Podpowiadamy!
- Nauka kolorów dla 2 latka – 4 sprawdzone pomysły na ciekawe ćwiczenia
- Odpowiadamy na pytanie-czy niemowlę widzi i rozpoznaje kolory?
- Dlaczego warto wykorzystać gry do nauki czytania?
- Jak podejść do nauki liczenia, czyli pomoce dydaktyczne z zakresu matematyki
- Piękny świat liter, czyli nauka czytania dla dzieci
- Kryteria Oceny Możliwości Dziecka
- Wspieranie Rozwoju Dziecka
- Przyjrzyj się Swojemu Dziecku
Glenn Doman
Czytanie (czytanie globalne)
Glenn Doman postuluje, że uczyć się czytać może każde dziecko niemal od pierwszych dni swego życia. Dokładnie od momentu, w którym jego drogi wzrokowe są rozwinięte na tyle, że jest ono w stanie szczegółowo zobaczyć pokazywane mu słowo. Drugi ze zmysłów niezbędny do nauki czytania – słuch jest niemal rozwinięty w chwili urodzenia i nie wymaga dodatkowej stymulacji. Dziecko rodzi się gotowe do nauki języka mówionego, zatem jego słuch jest w pełni przygotowany również do nauki czytania.
Szczegółowe informacje o rozwoju zmysłów znajdą Państwo w artykule O tym, jak rozwijają się poszczególne zmysły w tym zajmiemy się wytłumaczeniem jak i dlaczego można uczyć czytać już bardzo małe dzieci.
Kluczem do nauki czytania jest sposób, w jaki to robimy. Gdyby ktoś próbował szkolnym sposobem nauczać niemowlę byłby skazany na porażkę. Mózg malutkiego dziecka zupełnie nie jest gotowy na świadome syntetyzowanie i analizowanie słowa pisanego. Potrafi natomiast doskonale robić to w sposób nieświadomy. Dokładnie tak dzieje się, gdy dziecko uczy się rozumieć język, który słyszy. Nie musimy uczyć go wyróżniać poszczególnych dźwięków mowy, ba, nie uczymy go tak naprawdę wyróżniać poszczególnych wyrazów. Dziecko słyszy przede wszystkim zdania. Przecież od samego urodzenia tak właśnie się do niego zwracamy. I jakimś sposobem jest ono w stanie z natłoku matczynej mowy wyróżnić poszczególne jednostki znaczeniowe – słowa. Co więcej, bez dodatkowych tłumaczeń rozumie ich znaczenie. Gdy zaczyna mówić potrafi wypowiedzieć każde z nich wyłącznie oddzielnie. Podobnie potrafi wyróżnić poszczególne fonemy (dźwiękowe odpowiedniki liter) i kreatywnie ich używać tworząc zupełnie nowe słowa. Nie musimy go tego uczyć. Jego mózg, a dokładnie dominująca przed szóstym rokiem życia prawa półkula samodzielnie, niezależnie od woli dziecka cały czas analizuje wszystko, co dociera do jego zmysłów, wyciąga z tego wnioski, poszukuje reguł i co więcej potrafi świetnie ich używać.
Każdy, kto miał styczność z dwu – trzyletnimi dziećmi miał okazje spotkać się ze zjawiskiem hiperregularyzacji – występuje ono wtedy, gdy dziecko sztywno trzyma się reguł danego języka nie uwzględniając wyjątków – mówi „piesy”, zamiast psy, . A tych reguł nikt go przecież nigdy nie uczył. Opanowało je w pełni samodzielnie i zupełnie niezależnie od własnej woli. Po prostu usłyszało wystarczająco wiele przykładów, by wysnuć prawa nimi rządzące. Jest to jedna z niezwykłych właściwości dziecięcego mózgu, której my dorośli możemy tylko pozazdrościć.
Dokładnie ten sam mechanizm wykorzystujemy nauczając czytania metodą Domana. Pokazujemy dzieciom karty zawierające całe wyrazy. Nie uczymy go alfabetu, nie uczymy reguł ortografii. Pozwalamy, by jego mózg działał. Początkowo uczenie się nowych słów polega na zapamiętywaniu ich wyglądu. Tak, jak dziecko zapamiętuje wygląd pieska na ulubionym obrazku w książeczce, tak samo, jak zapamiętuje rysy twarzy, początkowo swej mamy, a ostatecznie wielu dziesiątek innych ludzi, tak samo, bez żadnego wysiłku jest w stanie zapamiętać wygląd słów. Jeżeli są one połączone z komunikatem głosowym, czyli jeżeli rodzic pokazując dane słowo, równocześnie je czyta, obraz zostaje nierozerwalnie powiązany z dźwiękiem, który wcześniej powiązany został w podobny sposób z odpowiadającym mu przedmiotem, czy czynnością. Początkowo, zatem zwiększamy liczbę rozpoznawanych przez dziecko słów.
Gdyby efekty metody ograniczały się do tego, byłoby to ćwiczenie pamięci połączone z nauką na poziomie możliwości średniej klasy komputera. Jest jednak inaczej. Dzieci, których rodzice zdecydowali się na stosowanie metody Domana po pewnym czasie są w stanie przeczytać praktycznie każde nieznane słowo. Dzieje się tak ponieważ działa dokładnie ten sam mechanizm, co w przypadku nauki języka ojczystego. Prawa półkula mózgowa dziecka uwewnętrzniła zasady rządzące słowem pisanym. Widząc i słysząc setki słów mózg wyciągnął wnioski i to w dodatku wnioski o wiele bardziej szczegółowe, niż jesteśmy w stanie w sposób zrozumiały przekazać nawet siedmiolatkowi. Mózg sam wie, nie tylko, że danej literze odpowiada dany dźwięk. On także wie, że w otoczeniu takich i takich liter ten dźwięk będzie brzmiał w zupełnie inny sposób. Dzięki temu opanowanie tak charakterystycznych dla języka polskiego dwuznaków (si, ci, sz, cz), nie stanowi problemu.
Metoda Domana, nie tylko w odniesieniu do czytania polega na zawierzeniu intuicji dziecka i przyjęciu do wiadomości, że jego mózg jest o wiele sprawniejszy, a niżeli nasz. Mając do czynienia z wieloma przykładami dziecko stwarza reguły. Dzięki temu, jeżeli dziecko już umie czytać, nauczenie go głoskowania, sylabizowania i tym podobnych umiejętności ćwiczonych w przedszkolach i szkołach miesiącami staje się dziecinnie łatwe. Dziecko zna słowo, zna mechanizm działania języka i po prostu uczy się posługiwania się nim w nieco inny sposób. Cały czas działa na czymś konkretnym i zrozumiałym – sylaba, to dla niego kawałek tortu, a nie obca i abstrakcyjna mieszanina mąki, jajek i proszku do pieczenia.
Autor: Natalia Minge Hipokampus