
Środowisko, w jakim dorasta dziecko, pełni kluczową rolę w jego rozwoju. Jednym z najbardziej wpływowych podejść w tej dziedzinie jest filozofia edukacyjna Reggio Emilia, której twórcą był Loris Malaguzzi. Jego idea "środowiska jako trzeciego nauczyciela" zmieniła sposób, w jaki postrzegamy aranżację przestrzeni edukacyjnych i domowych.
Czym jest Reggio Emilia?
Reggio Emilia to podejście pedagogiczne zapoczątkowane we Włoszech. Kluczowym założeniem tej metody jest traktowanie dziecka jako kompetentnego, kreatywnego i pełnego potencjału człowieka. Nauczanie odbywa się poprzez eksplorację, współpracę i wyrażanie siebie poprzez różne języki – słowa, obrazy, ruch, dźwięki.
"Trzeci nauczyciel" w praktyce – jak zaaranżować pokój dla dziecka?
1. Stymulacja poznawcza
Zróżnicowane bodźce wizualne, akustyczne i dotykowe wpływają na rozwój zmysłów i wspomagają procesy poznawcze. Kolory, faktury, kształty – to wszystko ma znaczenie. W praktyce sugeruje podobnie jak w metodzie Montessori wybór materiałów naturalnych, która są przyjazne sensorycznie i ograniczenie plastiku.
2. Poczucie bezpieczeństwa
Dobrze zorganizowane środowisko daje dziecku poczucie stabilności i przewidywalności, co buduje zaufanie i sprzyja eksploracji. Przestrzeń powinna ewoluować wraz z dzieckiem najlepiej wykorzystując modułowe elementy aranżacyjne.
3. Autonomia i samodzielność
Otoczenie zachęcające do samodzielnego działania (np. niskie półki, dostępne materiały) buduje poczucie sprawczości i pewność siebie.
4. Kreatywność i ekspresja
Bogactwo dostępnych materiałów inspiruje do twórczego myślenia i działania. Podejmowanie prób zainteresowania różnymi ciekawostkami takimi jak proste eksperymenty np z cieniem dają niskonakładowe, pole to zainteresowania się światłem. Dokumentacja natomiast dziecięcych działań jak zdjęcia czy prace - umieszczone na ścianach budują poczucie wartości.