Tak zwane, „łatwe” zabawki, które nie wymagają od dziecka większego zaangażowania, mogą przyczyniać się do zjawiska nadmiaru i powodować, że dzieci stają się znudzone i mniej zainteresowane otaczającymi je rzeczami. Obecnie wielu rodziców zmaga się z tym problemem – dzieci mają dostęp do mnóstwa zabawek, które często szybko trafiają w kąt, ponieważ nie angażują wystarczająco ich uwagi ani nie stymulują w odpowiedni sposób. To zjawisko może mieć kilka negatywnych konsekwencji:
1. Brak zaangażowania
Łatwe, przewidywalne zabawki mogą nie zachęcać do eksploracji, rozwiązywania problemów ani kreatywności. Dzieci, które otrzymują gotowe rozwiązania, mogą szybko się nimi nudzić i tracić zainteresowanie. Przykładem mogą być zabawki, które wymagają tylko wciśnięcia przycisku i nie oferują żadnych dodatkowych wyzwań ani możliwości twórczego działania.
2. Przytłoczenie nadmiarem
Zbyt wiele zabawek może prowadzić do przytłoczenia i trudności w koncentracji. Dziecko może mieć trudność w wybieraniu spośród nadmiaru opcji, co może prowadzić do powierzchownego korzystania z każdej zabawki, bez pogłębienia zabawy. To sprawia, że dziecko może czuć się mniej usatysfakcjonowane, a jego uwaga jest rozproszona.
3. Niska tolerancja na nudę
Nadmierna ilość zabawek często eliminuje przestrzeń na nudę, która – wbrew pozorom – jest bardzo potrzebna dla rozwoju kreatywności i samodzielnej zabawy. Kiedy dziecko nudzi się, jest zmuszone do szukania własnych sposobów na zajęcie czasu, co stymuluje jego wyobraźnię i rozwija umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
4. Konsumpcyjny styl życia
Przytłaczająca ilość zabawek może wzmacniać w dziecku postawę konsumpcyjną – oczekiwanie, że nowe przedmioty dostarczą mu rozrywki lub szczęścia. Może to skutkować nadmiernym pragnieniem posiadania i ciągłym niezadowoleniem, gdy dana rzecz traci swoją atrakcyjność.
Jakie zabawki są lepsze?
• Zabawki otwarte – takie jak klocki, materiały plastyczne, proste układanki – oferują wiele możliwości zabawy, wspierają kreatywność i rozwijają wyobraźnię.
• Zabawki sensoryczne – stymulują zmysły dziecka, pomagając rozwijać zdolności poznawcze.
• Gry planszowe i edukacyjne – mogą zachęcać do współpracy, rozwijać umiejętności społeczne i logiczne myślenie.
• Zabawki ręcznie robione – proste drewniane klocki, lalki wykonane z materiału, które można ubierać i przebierać, wspierają kreatywność i angażują dziecko w głębszy sposób.
• Karty obrazkowe lub memo - poza prostym przekazem i przemycanym wraz z obrazkiem wyrazem do odczytania, oferują formę zainteresowania, wzbudzając ciekawość i często przyczyniają się pytaniami do zgłębienia wiedzy.
Zbyt duża liczba zabawek może prowadzić do znudzenia, rozproszenia i braku głębszego zaangażowania w zabawę. Dzieci z reguły czerpią więcej korzyści z mniejszej ilości, ale bardziej wartościowych zabawek, które stymulują ich rozwój i wymagają aktywnego udziału. Tworzenie przestrzeni do kreatywnej zabawy, wspieranie własnej inicjatywy dziecka i stawianie na jakościowe, różnorodne formy zabawy mogą pomóc w uniknięciu „zabawowego nadmiaru” i znudzenia.