Blog kategorie
Promocje
Pakiet 1 i 2 j.polski (etapy I-IV)
Pakiet 1 i 2 j.polski (etapy I-IV)
284,00 zł 260,00 zł
szt.
Pakiet 1 i 2 j.polski + Matematyka Kropki i Cyfry
Pakiet 1 i 2 j.polski + Matematyka Kropki i Cyfry
488,00 zł 455,00 zł
szt.
Matematyka Kropki Cyfry i Znaki Matematyczne
Matematyka Kropki Cyfry i Znaki Matematyczne
204,00 zł 189,00 zł
szt.
Pakiet 1 j.polski i Matematyka Kropki
Pakiet 1 j.polski i Matematyka Kropki
244,00 zł 224,00 zł
szt.

Nauka czytania sylabami krok po kroku

0

  

Czym jest metoda sylabowa?

 

Pełna nazwa sposobu wykorzystującego sylaby to „symultaniczno - sekwencyjna metoda nauki czytania". Potocznie jest nazywana również krakowską. Stworzyła ją profesor Ewelina Cieszyńska, która tak ją dostosowała, by mogły z niej korzystać wszystkie dzieci. Cały proces nauki jest stosunkowo prosty, ale powinien być prowadzony według określonych etapów i zasad. Jeśli Twoje dziecko ma trudności z czytaniem lub chcesz dopiero rozpocząć ten proces, to metoda krakowska jest do tego idealna. Już najmłodsze dzieci w przedszkolu mogą z niej korzystać. Połączenie znaku graficznego - liter lub sylab - z obrazkiem wspomaga ich zapamiętywanie.

 

Założenia metody symultaniczno - sekwencyjnej

 

Głównym założeniem i strategią tej metody jest - co wydaje się już oczywiste - nauka czytania sylabami. Globalne ich poznawanie opiera się na zabawie, wykorzystywaniu aktywności dziecka i jego zainteresowań. Prezentowana sylaba zawsze pojawia się w odniesieniu do obrazu ułatwiającego dziecku jej zapamiętanie, np.: małe ptaszki w gnieździe, które piszczą “PI, PI, PI”. Takie zobrazowanie sylaby i ładunek emocjonalny obrazka ma ogromne znaczenie, szczególnie u małych dzieci. Prof. Cieszyńska, tworząc metodę, oparła ja na wiedzy o działaniu półkul mózgowych. Wszystkie zadania oparte są na działaniach najpierw prawej półkuli, czyli symultaniczne poznawanie sylab, a potem lewej, czyli sekwencyjne ich odczytywanie.

 

Etapy nauki czytania wg prof. Cieszyńskiej krok po kroku!

 

Zaczynając z dzieckiem naukę czytania metodą krakowską najpierw zapoznaj się z jej etapami. Jest to bardzo ważne, ponieważ ich znaczenie i kolejność są ściśle określone. Nie można ich pominąć lub zamienić, gdyż to zaburzy cały proces.

 

Etap I: Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

 

Na pierwszym etapie dziecko poznaje samogłoski. Odczytywanie samogłosek w sposób symultaniczny, czyli kompleksowy: połączenie obrazy graficznego litery, dźwięku i ruchu ułatwia szybkie zapamiętanie. Dzięki wykorzystaniu wizualizacji głoski w umyśle dziecka integruje się dźwięk głoski, ruch i obraz, np.: uniesienie w górę rąk w kształt samogłoski Y z jednoczesnym jej wypowiadaniem. Wprowadzenie samogłosek odbywa się też w określonej kolejności: A, U, I, O, E, Y (Ó prezentujemy jednocześnie z U).

Gdy dziecko opanuje nazywanie samogłosek, możemy przejść do sylab otwartych. Poznawanie sylab polega na prezentacji obrazka z sylabą (zazwyczaj dźwiękonaśladowczą, np.: PA, PA, PA lub LA, LA, LA). Nigdy nie rozdzielamy głosek. Dziecko poznaje i powtarza dźwięk całej sylaby. Na tym etapie spółgłoski są wprowadzane sukcesywnie, także według określonej kolejności.

 

Etap II: Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

 

Następnie poszerzamy z maluchem zakres sylab otwartych, dodając nowe spółgłoski. Można wykorzystać zestaw: samogłoska + sylaba otwarta, np. ANA, OTO. Posługujemy się tu znanymi już dziecku sylabami i wprowadzamy nowe poprzez dodanie kolejnej głoski. W ten sposób zaczyna ono czytać pierwsze słowa.

 

Etap III: Czytanie sylab zamkniętych

 

W tej fazie wykorzystujemy do nauki sylaby otwarte i zamknięte oparte na poznanych dotąd spółgłoskach: p, m, b, l, t, d, f, w, s, z, k, g, j, n. w tym etapie pojawiają się sylaby zamknięte, np.: LOL, SAS, MUK, NYK. Dziecko odczytuje je w połączeniu z innymi, które tworzą wyrazy abstrakcyjne. Takie ćwiczenie pomaga w nauce i wyklucza zgadywanie.

 

Etap IV: Poznawanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

 

Teraz dziecko poznaje dwuznaki oraz spółgłoskę Ł, które pojawiają się również w sylabach otwartych i zamkniętych. Wzbogacamy ilość wyrazów czytanych globalnie i długość tekstów.

 

Etap V: Samodzielne czytanie tekstów

 

Ten etap jest ostatnim i ma na celu zwiększenie ilości czytanych samodzielnie tekstów. Jednak nie oznacza to, że należy w nim rezygnować z czytania pojedynczych sylab. Nadal ćwiczymy z dzieckiem czytanie sylab otwartych i zamkniętych, włączając spółgłoski miękkie i samogłoski nosowe.

Na każdym z powyższych pięciu etapów, ćwiczenia oparte są powtarzającej się regule: powtarzanie - rozumienie - nazywanie. Wykorzystując ciekawe pomysły i pomoce do ćwiczeń metodą krakowską, możemy skutecznie zachęcić dziecko do czytania. "Zamiana ról” lub karmienie sylabami np. misia to ciekawy i lubiany przez dzieci pomysł na naukę przez zabawę.

 

Korzyści płynące z nauki czytania sylabami

 

Wszystkie etapy metody symultaniczno - sekwencyjnej są niezwykle ważne do osiągnięcia umiejętności płynnego czytania. Związane z nimi zadania wpływają na pamięć słuchową, koordynację wzrokowo - ruchową, zdolność kojarzenia oraz analizę i syntezę słuchową. Ćwiczenia ogólnorozwojowe są urozmaiceniem i atrakcją dla dziecka. Wspomagają cały proces nauki czytania. Pozytywnie nastawiają dziecko do czytania, a co za tym idzie, w późniejszym okresie nie mają one problemu tak z tą czynnością, jak i ze zrozumieniem tekstu.

Metoda sylabowa jest przyjemną i atrakcyjną dla dzieci formą nauki przez zabawę. Różnorodność ćwiczeń, zabaw oraz ciekawe pomoce angażują dziecko do pracy w taki sposób, tak, by nie czuło się znudzone nauką, a raczej rozwijało swoje chęci do czytania.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl