
Nauka przez powtarzanie (nazywana także powtarzaniem mechanicznym) jest skuteczna u małych dzieci, ponieważ pomaga im utrwalać nowe informacje w pamięci długotrwałej. Dzieci uczą się w dużej mierze poprzez powtarzanie, szczególnie w okresie wczesnego rozwoju, gdy ich zdolności do rozumowania abstrakcyjnego i tworzenia złożonych skojarzeń są jeszcze ograniczone. Powtarzanie wzmacnia połączenia nerwowe w mózgu, co ułatwia dostęp do przyswojonych informacji.
W miarę dorastania i rozwoju poznawczego, powtarzanie nadal będzie czynnością przynoszącą efekty, ale jego efektywność zależy od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywane. U starszych dzieci i dorosłych lepiej sprawdzają się bardziej złożone metody nauki, takie jak uczenie się przez zrozumienie, tworzenie skojarzeń, stosowanie materiału w praktyce czy rozwiązywanie problemów. Samo mechaniczne powtarzanie może być mniej efektywne, jeśli nie zostanie połączone z głębszym zrozumieniem materiału.
Jednak w niektórych sytuacjach, np. przy nauce języków obcych, tabliczki mnożenia lub innych faktów wymagających pamięciowego opanowania, nie pozostanie nam nic lepszego jak powtarzanie materiału. To działa, ponieważ wzmacnia ślady pamięciowe w naszych głowach.