Promocje
Drewniana piramidka MIŚ
Drewniana piramidka MIŚ
82,20 zł 62,50 zł
szt.
Pakiet 1 i 2 j.polski (etapy I-IV)
Pakiet 1 i 2 j.polski (etapy I-IV)
272,00 zł 242,00 zł
szt.
Pakiet 1 i 2 j.polski + Matematyka Kropki i Cyfry
Pakiet 1 i 2 j.polski + Matematyka Kropki i Cyfry
468,00 zł 398,00 zł
szt.
Pakiet 1 i 2 j.polski i Matematyka Kropki
Pakiet 1 i 2 j.polski i Matematyka Kropki
370,00 zł 325,00 zł
szt.
Matematyka Kropki Cyfry i Znaki Matematyczne
Matematyka Kropki Cyfry i Znaki Matematyczne
196,00 zł 176,00 zł
szt.
Pakiet 1 j.polski i Matematyka Kropki
Pakiet 1 j.polski i Matematyka Kropki
234,00 zł 212,00 zł
szt.
Sposób nauki

Jakie są najlepsze warunki do wczesnej nauki czytania?

 

Mówimy do dziecka od urodzenia, co rozwija jego drogę słuchową. Możemy mu również dostarczać mowy za pośrednictwem oczu – to rozwija drogę wzrokową. Są dwa ważne punkty związane z uczeniem twego dziecka:

Twoja postawa i podejście.

 Wielkość i uporządkowanie materiałów do czytania.

 

Postawa i podejście rodziców

 

Uczenie się jest największą przygodą w życiu, jest ważne, nieuniknione i ponad wszystko jest najlepszą i najbardziej pobudzającą zabawą w życiu. Dziecko w to wierzy i będzie zawsze wierzyło, chyba że przekonamy je, że to nieprawda. Rodzice nie mogą zapominać, że uczenie się jest zabawą, a nie pracą, jest przyjemnością, nie obowiązkiem. Nie wolno nam zniszczyć tej naturalnej postawy dziecka.

Jest niezawodna zasada, o której nigdy nie wolno wam zapomnieć: Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie – przerwij. Robisz coś źle.

Nie można zaczynać tej zabawy jeśli dziecko jest drażliwe, zmęczone czy głodne, to pora jest nieodpowiednia na program czytania. Jeżeli któreś z Was jest chore lub nie w humorze, to również jest zły moment na rozpoczęcie nauki. W zły dzień najlepiej nie bawić się wcale w czytanie. Każdy ma takie dni, kiedy wszystko idzie nie tak. Radość z nauki czytania będzie większa jeśli wybierzemy dla niej najlepsze i najszczęśliwsze chwile.

 

metoda Domana - Etapy

Najlepszy czas trwania

 

Czas przeznaczony na tę zabawę ma być bardzo krótki. Z początku będzie się ona odbywała trzy razy dziennie, ale każda sesja zabierze tylko kilka sekund.

W kwestii określenia kiedy skończyć każdą sesję uczenia, trzeba zawsze skończyć, zanim dziecko będzie chciało skończyć. Trzymając się tej zasady, to dziecko będzie prosić by bawić się w czytanie, a my będziemy podsycać, a nie niszczyć jego naturalne pragnienie uczenia się.

 

Sposób uczenia

 

Czy sesja czytania składa się z pięciu pojedynczych słów, zdań czy z książki, kluczową sprawą jest Twój entuzjazm. Dzieci bardzo lubią się uczyć i robią to bardzo szybko. Dlatego musisz pokazywać przygotowany materiał bardzo szybko. Nie oczekuj od dziecka wpatrywania się w pokazywane materiały, tak by wyglądało, że się na nich koncentruje.

Gdy pokazujesz swoje karty rób to tak szybko jak potrafisz. Materiały są starannie zaprojektowane i wystarczająco duże i wyraźne, tak byś mogła je pokazywać bardzo szybko i twoje dziecko bez trudu je zobaczy. Czasami spiesząc się mamy skłonność do robienia tego nieco mechanicznie i tracimy naturalny entuzjazm i „muzykę” swego głosu. Postaraj się tego uniknąć.


 

Zainteresowanie i entuzjazm Twojego dziecka dla tych sesji czytania będą zależeć od trzech czynników:

Szybkości z jaką pokazujesz materiały.

 Ilości nowego materiału.

 Twojej radosnej postawy.


 

Sama tylko szybkość może wpłynąć na to, czy sesja będzie udana czy też zbyt wolna dla twego bystrego dziecka. Dzieci nie wpatrują się – wchłaniają natychmiast, jak gąbki.

 

Wprowadzanie nowego materiału - metoda Domana

 

W jakim tempie dziecko powinno uczyć się czytać? W swoim własnym!

Daj się kierować swojemu dziecku. Być może zadziwi cię tempo w jakim ono się uczy. Uczono nas, dorosłych, że trzeba nauczyć się dwudziestu słów doskonale. Musimy się nauczyć i zdać egzamin na 100 procent lub coś koło tego. Zamiast 100 procent z dwudziestu, co powiecie na 50 procent z dwóch tysięcy?

Jednak to, że dzieci mogą zapamiętywać pięćdziesiąt razy więcej niż im dajemy nie jest tu najważniejsze. Ważne jest, co się stanie gdy pokażesz dwudzieste pierwsze słowo lub dwa tysiące pierwsze słowo. W tym leży sekret uczenia bardzo małych dzieci.

W pierwszym wypadku efektem wprowadzenia dwudziestego pierwszego słowa, kiedy dziecko oglądało pierwszych dwadzieścia będzie ucieczka w przeciwnym kierunku tak szybko jak to możliwe. To jest podstawowa zasada przestrzegana w formalnej edukacji. My, dorośli najlepiej wiemy jak zabójcze może być takie podejście – przeżyliśmy kilkanaście lat szkoły.

W drugim wypadku dwutysięczne pierwsze słowo jest ochoczo oczekiwane. Radość z odkrywania i poznania czegoś nowego jest spełniona, a naturalna ciekawość, wrodzona każdemu dziecku – zaspokojona.

Faktycznie dziecko opanuje znacznie więcej niż 50 procent tego, czego jest uczone. Możliwe, że nauczy się nawet 80 czy 100 procent. Jednak, nawet gdyby nauczyło się tylko 50 procent, to i tak imponujący rezultat. A czy nie o to w końcu chodzi?

 

Systematyczność

 

Należy mądrze zorganizować swój czas i materiały przed rozpoczęciem, ponieważ gdy już zaczniecie, musicie prowadzić program systematycznie. Skromny program wykonywany systematycznie i z radością będzie bardziej udany niż ambitny program, który przytłacza Was oboje i z tego powodu bywa wykonywany sporadycznie. Program wykonywany nieregularnie nie będzie skuteczny. Wielokrotne oglądanie materiałów jest bardzo ważne dla ich opanowania.

 

Czasami bywa jednak konieczne odłożenie programu na kilka dni.

 

To nie jest problemem dopóki nie zdarza się zbyt często. Zdarza się odłożenie programu na kilka tygodni a nawet miesięcy. Na przykład, narodziny nowego dziecka, przeprowadzka, podróże lub choroba w rodzinie. W czasie takich wstrząsów najlepiej całkowicie odłożyć program.

Wykorzystaj ten czas na czytanie dziecku, co wymaga nie więcej, niż wyjścia do biblioteki raz w tygodniu i codziennie – chwili spokoju na czytanie. Nie próbuj w takich okresach wykonywać programu połowicznie.

Jeżeli będziesz gotowa wrócić do systematycznego wykonywania programu zacznij dokładnie tam gdzie przerwałaś. Nie cofaj się znów do początku.

Czy postanowisz wykonywać skromny program czytania czy też rozbudowany, rób to co ci odpowiada systematycznie. Zobaczysz codziennie rosnącą radość i zaufanie dziecka.

 

Konsekwencja i systematyczność jest podstawową zasadą każdego nauczania.

w górę

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl