
Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka, umożliwiającą obserwację jego rozwoju emocjonalnego, społecznego, intelektualnego i fizycznego. W najprostszych słowach można ją opisać jako spontaniczną i dobrowolną aktywność, wpływającą pozytywnie na aspekty fizyczne, emocjonalne, społeczne i poznawcze dziecka. Poprzez zabawę można "przemycić" dziecku wiele wartości, nie tylko rozwijanie inteligencji, wiedzy i słownictwa. Aktywności, które dorosłym mogą wydawać się bezwartościowe, takie jak wchodzenie do kałuży, czy mieszanie wody z ziemią, niosą ze sobą ważne doświadczenia edukacyjne.
Różne Aspekty Zabawy
- Stymulacja Sensoryczna i Motoryczna: Manipulowanie łopatką lub łyżką w błocie pozwala dziecku poznawać ich cechy dotykowe, takie jak wielkość, ciężar, powierzchnia, twardość, konsystencja. Dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami, co stymuluje cały mózg do pracy.
- Rozwój Kreatywności i Wyobraźni: Rysowanie patykiem na piasku rozwija zmysł artystyczny i kreatywność dziecka. Zabawa w "na niby" pozwala dzieciom realizować swoje pomysły, rozwija wyobraźnię.
- Rozwój Emocjonalny i Terapeutyczny: Zabawa pełni funkcję terapeutyczną, pozwalając dziecku "pozbyć się" przykrych emocji i osłabiać smutne przeżycia. Dziecko może poprzez zabawę oswajać się z trudnymi sytuacjami, takimi jak choroba czy złe doświadczenie.
- Rozwój Społeczny: Zabawy tematyczne, takie jak "W kierowcę autobusu" czy "Sprzedawcę w sklepie", uczą pełnienia określonych ról społecznych i zachowań w różnych sytuacjach. Dziecko uczy się współpracować z innymi dziećmi, reagować na ich zachowania i rozwiązywać konflikty.
- Nauka o Świecie i o Sobie: Dziecko poprzez zabawę zdobywa wiedzę o codziennych zależnościach społecznych, uczy się reagowania wobec innych , uczy się nazywać przedmioty i czynności, poznaje ich funkcje. Uczy się także o sobie, swoich możliwościach i ograniczeniach.
Zabawa przygotowuje dziecko do przyszłego życia, ćwicząc umiejętności planowania, organizacji określonych ról i przestrzegania reguł. Dziecko uczy się sposobów realizacji planów i dążenia do celu, co jest bardzo przydatne w szkole i w pracy. Dzięki takim nienarzuconym wcześniej zabawom, jesteśmy w stanie zawsze dorzucić coś od siebie. Autobus może być bardzo nowoczesnym pojazdem wyposażonym w kamery, w którym kierowca widzi każdego pasażera. A mieszając wodę z gliną zamiast z ziemią można zrobić masę do modelowania. To informacje dla dziecka, które będą stanowić w przyszłości grunt do kolejnych pomysłów i rozważań.
W co się bawić z 2 latkiem? Proste pomysły w towarzystwie rodzica dają niejednokrotnie więcej niż wyszukane gadżety z uginających się pod nimi półek sklepowych. Twój entuzjazm i zaangażowanie będą najlepszym stymulatorem jego rozwoju.
Zabawy sensoryczne
1. Pudełka, pojemniki lub wszelkie kubki z makaronem, ryżem, kaszą - pozwól dziecku przelewać, przesypywać i bawić się różnymi narzędziami.
2. Malowanie palcami lub kolorowa kąpiel - stymuluje zmysły i rozwija kreatywność.
3. Zabawa z kolorową wodą i kostkami lodu - uczy o kolorach i stanach skupienia a przelewanie i napełnianie zawsze jest w kręgu fascynacji dzieci.
Zabawy ruchowe
1. Tor przeszkód z poduszek i mebli, budowle, schronienia z poduszek, namioty rozstawiane pomiędzy fotelami - rozwijają koordynację i równowagę.
2. “przeciąganie ręcznika” - dziecko ciągnie ręcznik, a rodzic udaje, że upada, co uczy przyczyny i skutku.
3. Taniec do muzyki - wspiera rozwój motoryczny i poczucie rytmu.
Zabawy edukacyjne
1. Układanie puzzli - rozwija umiejętności poznawcze i cierpliwość.
2. Zabawa w chowanego z przedmiotami - “Gdzie jest piłka?” - uczy obserwacji i podejmowania decyzji.
3. Sortowanie kolorowych przedmiotów lub znajdowanie kolorów w domu - pomaga w nauce kolorów i kategoryzacji.
Zabawy kreatywne
1. Lepienie z plasteliny lub wyrobienie zwykłego ciasta - rozwija motorykę małą i kreatywność.
2. Rysowanie i kolorowanie - wspiera rozwój umiejętności artystycznych i koncentracji.
3. Budowanie wieży z klocków lub uzupełnianie brakujących elementów budowli - uczy cierpliwości i planowania.
Zabawy na świeżym powietrzu
1. Zbieranie liści i dzielenie je na kupki pod względem wielkości - łączy naukę o przyrodzie z kreatywnością.
2. “Malowanie” wodą na chodniku tworzenie błota - bezpieczna forma ekspresji artystycznej.
3. Poszukiwanie skarbów w ogrodzie, nowych listków na krzewie, pączków kwiatów - rozwija ciekawość i umiejętności obserwacji.
Należy pamiętać, że ta odrobina nieporządku podczas zabawy może być elementem stymulującym kreatywność i wyobraźnię dziecka. Pęd do sprzątania i systematycznego układania może pozbawić zabawę spontanicznej radości.