Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 100,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Wykorzystanie wyrazów dźwiękonaśladowczych w nauce czytania 0
Wykorzystanie wyrazów dźwiękonaśladowczych w nauce czytania

Wyrazy dźwiękonaśladowcze, czyli onomatopeje, są jak echo świata – naśladują wszystko, co gra i dudni dookoła: szczekanie psa, mruczenie kota, stukot zegara, warczenie silnika. „Miau”, „hau hau”, „tik-tak”, „brum” – wystarczy je usłyszeć, by wyobraźnia ruszyła w świat. Nic dziwnego, że najmłodsze dzieci błyskawicznie podchwytują te słowa. Są naturalne, intuicyjne i łatwe do powtarzania, wręcz zapraszają maluchy do zabawy dźwiękiem.

Dlaczego onomatopeje są tak ważne w rozwoju mowy?

  1. Proste do naśladowania – Onomatopeje mają uproszczoną strukturę i są melodyjne, dlatego dzieciom łatwiej je powtórzyć niż dłuższe, trudniejsze słowa. „Bam”, „miau”, „brrr” – to pierwsze „wypowiedzi”, które dają dzieciom poczucie sukcesu językowego.

  2. Wspierają artykulację – Powtarzanie tych dźwięków ćwiczy aparat mowy, kształtuje precyzję artykulacyjną, przygotowuje do wypowiadania złożonych wyrazów. Każde „hau hau” czy „kap kap” to niepozorne, ale bardzo ważne ćwiczenie buzi i języka.

  3. Tworzą skojarzenia – Kiedy dziecko łączy „kukuryku” z kogutem, „brum” z samochodem, uczy się, że słowa mają znaczenie, a dźwięki niosą informacje o świecie. To fundament budowania słownictwa i rozumienia języka.

Jak wykorzystać wyrazy dźwiękonaśladowcze, by rozbudzać ciekawość czytania?

  1. Zabawy z odgłosami – Oglądajcie książeczki ze zwierzętami, wydawajcie razem dźwięki. Zadawaj pytania: „Kto robi miau?”, „Co jedzie brum brum?” Dziecko nie tylko powtarza dźwięki, ale zaczyna dostrzegać litery, ilustracje, pierwsze słowa.

  2. Książki pełne dźwięków – Sięgaj po tytuły, gdzie dźwiękonaśladowcze wyrazy wybrzmiewają co stronę. Powtarzalność i rytm sprawiają, że dziecko angażuje się, śledzi opowieść i samo tworzy swoje dźwiękowe historie.

  3. Rytmiczne zabawy – Onomatopeje często są melodyjne i rytmiczne. Klaskajcie, śpiewajcie, powtarzajcie: „Stuk-puk, stuk-puk, ktoś puka do drzwi!”. Taki rytm pomaga zapamiętać brzmienia i budować w głowie pierwsze struktury językowe.

  4. Ruch i dźwięk – Połączcie dźwięki z gestem. Mówisz „szu szu” – jedziecie ręką po stole jak pociąg, „kap kap” – palcami stukasz o blat jak kropelki deszczu. Im więcej zmysłów, tym trwalsza nauka i radość z odkrywania słów.

Onomatopeje otwierają drzwi do świata języka – rozbudzają ciekawość, pobudzają wyobraźnię, ćwiczą mowę i uczą komunikacji. Im więcej będzie ich w waszych codziennych zabawach i wspólnym czytaniu, tym szybciej dziecko pokocha słowa i samodzielne odkrywanie liter. 

Przykładowe wyrazy dźwiękonaśladowcze:

miau, hau-hau, kukuryku, chlap, brzdęk, trach, stuk, puk, kap, bum, szszsz, szu, bach, ding, świst, klap, trąbi, szum, chrum, ciach, pstryk, ćwir, kwa, rechot, gwizd, warkot, syk, buch, chrup, brum, fiu-fiu, puk-puk, pac, chlup, wrzask, skwiercz, plum, klik, szelest, skok, szept, ryczenie, pip, dzyń, skrzyp, pisk, trr.

Pamiętajmy, że to właśnie onomatopeje są często pierwszym mostem między światem dźwięków a światem słów – dla malucha to zaproszenie do rozmowy, nauki i zabawy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl