Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 300,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Fonologiczna świadomość – tajemniczy klucz do nauki czytania. 0
Fonologiczna świadomość – tajemniczy klucz do nauki czytania.

Świadomość fonologiczna to umiejętność dziecka do świadomego zauważania i manipulowania dźwiękami (głoskami, sylabami) w języku mówionym. Według Josepha Torgesena, uznanego psychologa i badacza umiejętności czytania, rozwój świadomości fonologicznej jest kluczowym elementem wczesnej edukacji językowej, który decyduje o późniejszych sukcesach w nauce czytania.

Dziecko posiadające dobrą świadomość fonologiczną rozumie, że słowa składają się z mniejszych części (sylab, głosek), a także potrafi nimi operować: np. rozróżniać podobne słowa („kot – płot”), dzielić słowa na sylaby („ma-ma”, „bu-ty”), czy tworzyć rymy („kasza – nasza”).

Dlaczego świadomość fonologiczna jest ważna dla nauki czytania?

Badania Torgesena pokazały, że poziom świadomości fonologicznej u dziecka w wieku przedszkolnym jest jednym z najważniejszych predyktorów sukcesu w późniejszym opanowaniu umiejętności czytania. Dzieci, które wcześniej zaczynają zauważać i bawić się dźwiękami języka, łatwiej uczą się łączyć litery z głoskami i płynniej przechodzą do czytania.

Jak rozwijać świadomość fonologiczną u malucha?

Rozwój świadomości fonologicznej może odbywać się naturalnie poprzez zabawy językowe dostosowane do wieku dziecka. Poniżej przedstawione są sprawdzone metody inspirowane pracami Josepha Torgesena:

1. Zabawy w rymowanie

Zachęcaj dziecko do tworzenia prostych rymów, np. „słoń – koń”, „dom – tom”. Możecie też czytać książeczki z krótkimi wierszykami i podkreślać słowa rymujące się. Korzystając z kart Domana, po sesji pokazywania kart można nawiązać rymem do słów które dziecko poznało, (np lalka - pralka, palec - malec)

2. Gry w sylaby

Bawcie się w dzielenie słów na sylaby. Karty wykorzystywane do nauki czytania doskonale nadają się do takie podziału. Zacznij od prostych słów, np. „lala” (la-la), „tata” (ta-ta), potem stopniowo zwiększaj trudność.

3. Aliteracje – zabawy dźwiękiem

Układajcie zabawne zdania, gdzie każde słowo zaczyna się od tej samej głoski: „Mama ma malinę”, „Tata tuli tygrysa”.

4. Zabawa w głoski

Ucz dziecko rozpoznawać pierwsze dźwięki w słowach Pokazując kartę z wyrazem lub wypowiadając słowo zapytaj „Jaki dźwięk słyszysz na początku słowa 'kot'? K-k-k!”). Stopniowo przechodź do bardziej zaawansowanych zadań: „Jakie słowo powstanie, gdy z ‘koza’ zabiorę 'k'? (oza)”.

 

Codzienne okazje do ćwiczeń świadomości fonologicznej:

Rozwijanie świadomości fonologicznej nie wymaga specjalnych warunków – wystarczą codzienne interakcje. Możesz:

  • Śpiewać wspólnie piosenki i wyliczanki.
  • Czytać książeczki i zatrzymywać się przy rymujących słowach, prosząc dziecko, by dokończyło rym.
  • Podczas spacerów bawić się słuchowymi zgadywankami („Widzę coś na literę S... co to może być?").

Taka forma aktywności językowej sprzyja naturalnemu rozwojowi kompetencji, które w przyszłości znacząco ułatwią maluchowi opanowanie sztuki czytania.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl