Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Czym charakteryzuje się okres niemowlęcy? 0
Czym charakteryzuje się okres niemowlęcy?

Czy wiesz, że mózg niemowlęcia produkuje ponad milion połączeń neuronowych na sekundę w pierwszych latach życia? To niesamowite tempo rozwoju sprawia, że okres niemowlęctwa jest kluczowy dla kształtowania zdolności poznawczych, emocjonalnych i społecznych dziecka na całe życie. To dlatego Doman - pionier w dziedzinie neurostymulacji głosił, że pierwsze lata dziecka są kluczowe w jego rozwoju intelektualnym. Podkreślał, że nie ma potrzeby skupianiu się na wynikach i ambitnym osiąganiu perfekcji. Liczy się działanie a nawet gdy jego efekt osiągniemy w kilkunastu procentach to poza porcją wiedzy - jest to sposób interakcji z dzieckiem i ćwiczenia zmuszjące mózg do analizy, syntezy i wyciągania wniosków. Pierwszy rok życia to czas intensywnych zmian, które wymagają aktywnego wsparcia ze strony rodziców i opiekunów.

Rozwój dziecka w pierwszym roku życia obejmuje wiele aspektów: od motoryki i zmysłów po emocje, komunikację i interakcje społeczne. Badania pokazują, że doświadczenia zdobywane w tym czasie mają długotrwały wpływ na zdrowie, dobrostan i sukces życiowy dziecka. Niestety, tylko 25% rodziców w pełni rozumie znaczenie tego okresu. Dlatego tak ważne jest dostarczenie wiedzy o tym, jak codzienne działania – takie jak zabawa, rozmowy czy bliski kontakt – mogą wspierać rozwój malucha.

 

Okres 0–3 Miesiące: Adaptacja do Nowego Świata

W pierwszych trzech miesiącach życia niemowlę intensywnie adaptuje się do życia poza łonem matki. Rozwój przebiega zgodnie z zasadą „od góry do dołu” – kontrola głowy i szyi jest priorytetem.

Rozwój Fizyczny (Motoryka i Zmysły):

  • Niemowlęta zaczynają podnosić główkę podczas leżenia na brzuchu. Praktykowanie ułożenia niemowlęcia na brzuchu, gdy nie śpi i pod nadzorem dorosłego jest niezwykle ważne dla wzmacniania mięśni szyi, ramion, pleców i tułowia. Zaleca się rozpoczynanie od krótkich sesji (kilka minut) i stopniowe ich wydłużanie.
  • W tym okresie niemowlęta reagują na hałas oraz chwytają przedmioty odruchowo.
  • Rozwój wzroku można stymulować, używając kontrastowych książeczek lub zabawek w kolorach czarno-białych. Niemowlęta w tym wieku poświęcają 20% czasu czuwania na eksplorację wzrokową otoczenia.
  • Rozwój dotyku wspiera delikatny masaż i kontakt skóra do skóry, które budują poczucie bezpieczeństwa.
  • Rozwój słuchu stymuluje śpiewanie kołysanek lub odtwarzanie spokojnej muzyki, co również buduje więź emocjonalną.

 

Rozwój Psychiczny i Społeczny (Emocje, Komunikacja i Interakcje):

  • Komunikacja w tym okresie opiera się głównie na płaczu, cooing (wydawanie dźwięków przypominających „ooo” lub „aaa”) oraz reakcjach na dźwięki i mimikę rodziców.
  • Niemowlęta rozpoznają głosy bliskich osób i zaczynają reagować na różne intonacje.
  • Ciepły kontakt i reakcja na potrzeby dziecka są kluczowe dla budowania bezpiecznej więzi emocjonalnej.

 

Rola Rodziców:

  • Aktywna obecność podczas dziennych aktywności w pozycji leżącej na brzuszku - zachęcanie zabawkami i rozmową, motywuje dziecko do wysiłku.
  • Mówienie do dziecka od pierwszych dni życia, wprowadzenie rutyny czytania dziecku, opowiadanie o codziennych czynnościach i nazywanie przedmiotów wspiera rozwój językowy.
  • Reagowanie na próby komunikacji dziecka (płacz, gaworzenie) buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.

 

Okres 3–6 Miesięcy: Początek Aktywnej Eksploracji

Między trzecim a szóstym miesiącem życia dziecko staje się bardziej aktywne i świadome otoczenia.

Rozwój Fizyczny (Motoryka i Zmysły):

  • Dziecko rozwija zdolność przewracania się z brzucha na plecy, stabilizuje główkę i zaczyna sięgać po zabawki.
  • Uczy się prostować ręce i stara się łapać przedmioty, bawiąc się nimi coraz bardziej świadomie, zaczyna wierzgać nóżkami.
  • Często w piątym miesiącu zaczyna aktywnie bawić się nie tylko rączkami, ale i nóżkami.
  • Potrafi przekładać przedmioty z jednej rączki do drugiej.
  • Rozwój dotyku można wspierać, podając dziecku zabawki o różnych teksturach (np. teksturowane gryzaki), aby zachęcić je do chwytania i manipulowania przedmiotami.
  • Rozwój słuchu stymuluje używanie grzechotek lub prostych instrumentów muzycznych.
  • Bezpieczne gryzaki mogą wspierać rozwój oralny i łagodzić dyskomfort związany z ząbkowaniem.

 

Rozwój Psychiczny i Społeczny (Emocje, Komunikacja i Interakcje):

  • Gaworzenie staje się bardziej złożone, dziecko zaczyna eksperymentować z dźwiękami, tworząc sylaby takie jak „ba-ba” czy „da-da”.
  • Reagowanie na gaworzenie dziecka, imitowanie dźwięków i zachęcanie do dalszej eksploracji mowy jest bardzo ważne.
  • Zabawy interaktywne, takie jak pokazywanie twarzy i reagowanie na uśmiech dziecka, wzmacniają więź i rozwijają umiejętności społeczne.

Rola Rodziców:

  • Umieszczanie zabawek w zasięgu ręki dziecka zachęca do sięgania, chwytania i manipulowania przedmiotami, wspierając koordynację ruchową.
  • Opowiadanie dziecku o otaczającym świecie podczas zabawy i codziennych czynności wzbogaca jego słownictwo bierne.
  • Czytanie prostych książeczek wspiera rozwój wyobraźni i percepcji sensorycznej.

 

Okres 6–9 Miesięcy: Rozwój Ruchowy i Poznawczy

W tym okresie niemowlę staje się coraz bardziej mobilne i ciekawe świata.

Rozwój Fizyczny (Motoryka i Zmysły):

  • Niemowlęta potrafią samodzielnie siedzieć, raczkować oraz podciągać się do pozycji stojącej przy użyciu mebli.
  • Zabawy wodne, pozwalanie dziecku chlapać w wodzie lub bawić się gąbkami, rozwijają zmysł dotyku i koordynację ruchową.
  • Tworzenie bezpiecznych miejsc do raczkowania z różnorodnymi przeszkodami (np. poduszki) pomaga rozwijać propriocepcję – świadomość ciała w przestrzeni.

 

Rozwój Psychiczny i Społeczny (Emocje, Komunikacja i Interakcje):

  • Gaworzenie staje się bardziej rytmiczne, a niemowlęta zaczynają łączyć różne dźwięki.
  • Rozpoczyna się faza holofrastyczna, w której niemowlęta używają pojedynczych słów do wyrażania potrzeb lub wskazywania obiektów (np. „mama”, „dada”).
  • Dzieci w tym wieku zaczynają rozumieć proste polecenia.
  • Zabawy lustrzane pozwalają dziecku obserwować swoje odbicie, co wspiera samoświadomość oraz zdolność rozpoznawania twarzy.

 

Rola Rodziców:

  • Tworzenie otwartego miejsca do eksploracji pozwala dziecku ćwiczyć raczkowanie, podciąganie się oraz chodzenie. Należy unikać ograniczających urządzeń, takich jak chodziki czy skoczki.
  • Graj w gry takie jak „peekaboo” czy „gdzie jest nos?”, które uczą dziecko nazw części ciała oraz podstawowych zasad rozmowy (np. naprzemienność).
  • Używaj zabawek edukacyjnych, takich jak książeczki dotykowe czy karty obrazkowe, które możesz wykorzystać do pokazania rzeczy jakich nie masz pod ręką. Bity inteligencji doskonale nadają się do budowania skojarzeń w wielu językach.

 

Okres 9–12 Miesięcy: Integracja Zmysłów i Pierwsze Kroki

Ostatnie trzy miesiące pierwszego roku życia to czas intensywnej integracji wszystkich dotychczas nabytych umiejętności i przygotowanie do samodzielnego chodzenia.

Rozwój Fizyczny (Motoryka i Zmysły):

  • Dziecko zaczyna stawiać pierwsze kroki przy podtrzymywaniu oraz eksplorować otoczenie poprzez pełzanie i chodzenie.
  • Zabawy sensoryczne, takie jak tworzenie sensorycznych koszy pełnych przedmiotów o różnych teksturach (np. tkaniny, piłeczki) lub sensorycznych książeczek, stymulujących zmysły.
  • Wprowadzanie różnorodnych smaków i tekstur podczas posiłków (np. miękkie owoce) wspiera rozwój zmysłu smaku i motoryki oralnej.
  • Zabawy rytmiczne z bębenkami czy grzechotkami pomagają rozwijać zdolności słuchowe oraz koordynację ruchową.

 

Rozwój Psychiczny i Społeczny (Emocje, Komunikacja i Interakcje):

  • Niemowlęta , których rodzice poświęcają dużo czasu na zabawy i rozmowy z nimi rozumieją już bardzo dużo słów i zaczynają reagować na proste polecenia.
  • Mogą wypowiadać pierwsze świadome słowa (np. „mama”, „tata”).
  • Budowanie więzi emocjonalnej poprzez utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas rozmowy wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i motywuje do interakcji.
  • Chwalenie prób komunikacji dziecka i okazywanie entuzjazmu wobec jego postępów jest kluczowe.

 

Rola Rodziców:

  • Tworzenie bezpiecznej przestrzeni, aby dziecko mogło swobodnie raczkować i podejmować próby chodzenia.
  • Rozmawianie z dzieckiem podczas codziennych czynności, nazywanie przedmiotów, nawet w różnych językach i powtarzanie ich wspiera rozwój słownictwa.
  • Codzienne czytanie książek wspiera rozwój słownictwa i umiejętność rozumienia mowy.

Znaczenie Zabawy i Obecności Rodziców

Na każdym etapie rozwoju niemowlęctwa zabawa i aktywna obecność rodziców są nieocenione. Zabawa nie tylko dostarcza stymulacji sensorycznej i ruchowej, ale także wspiera rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Bliski kontakt, ciepło i troska budują silną więź emocjonalną, dając dziecku poczucie bezpieczeństwa i motywację do eksploracji świata.

Pamiętaj! Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Statystyki pokazują, że 92% dzieci osiąga umiejętność samodzielnego chodzenia między 10. a 13. miesiącem życia, ale różnice są naturalne. Najważniejsze jest stworzenie środowiska bogatego w bodźce, okazywanie miłości i wsparcia oraz reagowanie na potrzeby dziecka.

Wspierając rozwój swojego dziecka poprzez zabawę, rozmowę i bliskość, inwestujesz w jego przyszłość i budujesz fundamenty dla jego zdrowia, dobrostanu i sukcesu życiowego.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl