Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Czytanie globalne co to jest? 0
Czytanie globalne co to?

Wiemy, że nastawienie i dobry humor są kluczowymi elementami wczesnego nauczania małych dzieci, ponieważ wpływają bezpośrednio na ich motywację, zaangażowanie i sposób, w jaki przyswajają nowe umiejętności. Metoda czytania globalnego może być skuteczna jeśli z tym nastawieniem będziemy przedstawiać małemu człowiekowi karty z nadrukowanym wyrazami.

Czytanie globalne (czytanie całowyrazowe) to metoda nauki czytania, która polega na rozpoznawaniu całych wyrazów zamiast składania ich z liter lub sylab. Dziecko uczy się zapamiętywać i rozpoznawać całe słowa wizualnie, co może pomóc w szybszym czytaniu, zwłaszcza w początkowych etapach nauki. Jest to podejście alternatywne do tradycyjnych metod fonetycznych, które opierają się na analizie liter i dźwięków.

 

Zastosowanie czytania globalnego:

1. Wczesna nauka czytania: Metoda ta jest często stosowana u małych dzieci, które nie znają jeszcze wszystkich liter, ale mogą rozpoznać kształt i układ słów. Dzięki temu dzieci mogą zacząć czytać proste wyrazy lub frazy wcześniej niż przy tradycyjnych metodach.

2. Dla dzieci z trudnościami w nauce: Czytanie globalne może być użyteczne dla dzieci z dysleksją lub innymi trudnościami w nauce czytania, ponieważ eliminuje konieczność rozkładania słów na części.

3. Budowanie słownictwa: Rozpoznawanie i zapamiętywanie całych słów wzmacnia słownictwo oraz płynność czytania.

 

Jak działa czytanie globalne:

• Dziecko wielokrotnie widzi słowo i zapamiętuje cały wyraz.

• Duże czytelne karty z wyrazami, z nazwami czynności czy nazwami podstawowych przedmiotów to najczęściej wykorzystywane narzędzia.

• Kluczowe jest regularne pokazywanie tych samych słów, aby dziecko mogło je zapamiętać i rozpoznać.

 

Czytanie globalne jak zacząć?

• Od wykonania, skompletowania lub kupienia pakietu kart o wymiarach 10cm na 60cm z czytelnymi napisami przedmiotów, które nas otaczają. Następnie wielokrotnemu pokazywaniu tych karty dziecku, grupując je w porcje np 5 lub 10 kart. Tak przygotowane zestawy kart pokazujemy kilka razy dziennie, a dnia następnego wymieniamy jedną losową kartę na nową. Ilość kart jednorazowo pokazywana nie jest odgórnie ustaloną liczbą.

Dzięki tej metodzie nie tylko można przyspieszyć proces nauki czytania u dzieci, które dobrze zapamiętują obrazy i kształty. To trening dla mózgu, który na wczesnym etapie życia odgrywa kluczową rolę w tworzeniu się połączeń mózgowych u bardzo małych dzieci. W okresie wczesnego rozwoju, mózg dziecka jest niezwykle plastyczny, co oznacza, że jest w stanie szybko się rozwijać i dostosowywać do bodźców zewnętrznych.

W pierwszych latach życia dziecka jego mózg jest najbardziej plastyczny, co oznacza, że liczba nowych połączeń neuronalnych (synaps) szybko się zwiększa. Trening mózgu, obejmujący stymulujące doświadczenia, takie jak zabawy, nauka, interakcje społeczne i sensoryczne, wzmacnia te połączenia. Im więcej stymulacji, tym więcej nowych synaps powstaje, a istniejące połączenia są wzmacniane.

Wczesna edukacja jest fundamentem dla przyszłych umiejętności poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Trening mózgu w formie zabaw rozwijających myślenie, języki, rozwiązywanie problemów czy koordynację ruchową, wspomaga tworzenie podstawowych obwodów neuronalnych, które będą później odpowiedzialne za bardziej zaawansowane funkcje poznawcze.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl