Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Jak mózg dziecka uczy się czytać? 0
Jak mózg dziecka uczy się czytać?

Czytanie jest jedną z najważniejszych umiejętności, które rozwijamy w dzieciństwie, ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak nasz mózg przystosowuje się do tej zdolności? Hipoteza recyklingu neuronalnego, zaproponowana przez Stanislasa Dehaene’a, rzuca światło na fascynujący proces, w którym mózg zmienia przeznaczenie obszarów pierwotnie stworzonych do rozpoznawania obiektów w naturze, aby nauczyć się rozpoznawać litery i słowa. To wyjaśnia, dlaczego czytanie nie jest umiejętnością wrodzoną, lecz wyuczoną – wymaga od mózgu intensywnego „przeprogramowania” i treningu.

 

Co to jest recykling neuronalny?

Recykling neuronalny to proces, w którym mózg zmienia przeznaczenie istniejących obszarów (np. tych odpowiedzialnych za rozpoznawanie obiektów) do obsługi nowych funkcji, takich jak czytanie. Kluczowym obszarem jest VWFA (Visual Word Form Area), który przekształca litery i słowa w informacje zrozumiałe dla systemu językowego. My pierwsi nauczyciele powinniśmy też wiedzieć, że nauka czytania to proces, w którym stopniowo osiągniemy zamierzony rezultat. W trakcie wykonywania naszej misji, powinniśmy też, tam gdzie damy radę - używać prostych analogii.

 

  • Chmura to jak wielka wata cukrowa na niebie, ale zamiast być słodka, jest pełna wody.
  • Słońce to jak wielka żarówka na niebie, która ogrzewa wszystko wokół.
  • Samolot to jak wielki ptak, który zabiera ludzi w podróż po niebie.

 

Analogie pomagają dzieciom zrozumieć znaczenie słów poprzez obrazowe porównania do rzeczy znanych lub łatwych do wyobrażenia. Dzięki temu nauka nowych pojęć staje się bardziej angażująca i przyjemna.

 

Dlaczego czytanie nie jest wrodzoną umiejętnością?

Czytanie istnieje od około 5400 lat – to za krótko, by ewolucja stworzyła dedykowane mechanizmy w mózgu. Zamiast tego wykorzystujemy plastyczność neuronalną, aby dostosować istniejące struktury do nowych funkcji.

Umiejętności wrodzone to te, które nasz mózg „zna” od urodzenia i rozwija je naturalnie, bez potrzeby nauki. Przykładem jest mowa – dzieci zaczynają mówić, ponieważ ich mózg jest biologicznie zaprogramowany do rozumienia i tworzenia dźwięków języka. Z kolei umiejętności wyuczone, takie jak czytanie, wymagają od mózgu dodatkowej pracy. Aby nauczyć się czytać, mózg musi przekształcić obszary odpowiedzialne za rozpoznawanie obiektów (np. twarzy lub kształtów) w systemy rozpoznawania słów. To, że każdy może nauczyć się czytać dzięki praktyce - to nic nowego. Kluczem jest wytrwałość, konsekwencja i ustalenie rytm nauki.

 

Mózg uczy się rozpoznawać litery i słowa, łączyć je z dźwiękami oraz dekodować je poprzez intensywną współpracę obszarów wzrokowych i językowych. Wprowadzanie kart z napisami lub poszukiwanie napisów w otoczeniu, którym przebywamy to świetna zabawa i pierwsze próby zapoznawania się ze słowem pisanym. Świadomość fonologiczna jest kluczowym elementem nauki czytania i pisania. Polega na zdolności rozpoznawania, dzielenia i manipulowania dźwiękami w języku mówionym. Pokazując słowo mama, wypowiadasz słowo - mama. Ale już za chwilę do słów, które są łatwe do wymyślania rymów, wypowiadasz z entuzjazmem: mama, rama, sama, dama, fama, gama. Zacznij od prostych dwusylabowych wyrazów i stopniowo przechodź do trudniejszych.

 

Jak pomóc dziecku nauczyć się czytać?

  • Wprowadź zabawy polegające na rozpoznawaniu wyrazów w otoczeniu.
  • Twórz sprzyjające środowisko do nauki – pełne cierpliwości i pozytywnego nastawienia.
  • Czytaj razem z dzieckiem codziennie przez kilka minut.
  • Wybieraj tematy zgodne z zainteresowaniami dziecka.
  • Rozmawiaj o przeczytanych treściach – pytaj o ulubione fragmenty lub bohaterów.

 

Nauka czytania to niezwykły proces wymagający czasu, cierpliwości i wsparcia rodziców. Dzięki hipotezie recyklingu neuronalnego wiemy więcej o tym, jak działa mózg podczas tego procesu i jak możemy pomóc dzieciom przezwyciężyć trudności. Płynność czytania jest kluczowa dla zrozumienia tekstu i będzie determinowała ich możliwości przyswajania wiedzy. Dzieci powinny ćwiczyć płynne czytanie już od pierwszych etapów nauki, co pozwala im skupić się na treści zamiast na technice czytania.

Teraz czas na działanie! Wykorzystaj zdobytą wiedzę, aby wspierać swoje dziecko – od pierwszych liter aż po zaawansowaną analizę tekstów. Pamiętaj, że każde małe osiągnięcie to krok ku wielkim możliwościom! Czytanie to klucz do świata pełnego inspiracji – pomóż swojemu dziecku go odkryć!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl