
Uczenie małego dziecka liczenia to świetny sposób na połączenie aktywności fizycznej z nauką matematyki. Dziecko ma możliwość ruchu, co wspiera jego koncentrację i lepsze przyswajanie wiedzy. Oto kilka przykładów, jak można to zrobić:
1. Liczenie kroków
Podczas spaceru lub przechadzki w domu, zachęcaj dziecko do liczenia swoich kroków. Możecie liczyć razem na głos, co pozwoli dziecku lepiej zrozumieć sekwencję liczb.
• Przykład: „Policzmy, ile kroków zrobimy od drzwi do łazienki” – dziecko liczy kroki, np. „jeden, dwa, trzy…”.
2. Liczenie stopni na schodach
Schody to świetne miejsce do ćwiczeń liczenia. Dziecko może liczyć, ile schodków pokonuje podczas wspinania się w górę lub schodzenia w dół.
• Przykład: „Zobaczymy, ile stopni jest do góry!” – przy każdym kroku dziecko mówi na głos liczbę, np. „jeden, dwa, trzy…”.
3. Liczenie podczas podskoków
Zachęć dziecko do liczenia podczas wykonywania podskoków. Możecie wspólnie liczyć, ile podskoków uda się zrobić z rzędu.
• Przykład: „Zróbmy 10 podskoków razem i policzmy!” – dziecko liczy na głos: „jeden, dwa, trzy…”.
4. Liczenie obiektów po drodze
Podczas spaceru możecie liczyć różne obiekty, np. drzewa, ławki, samochody czy kwiaty. To rozwija umiejętność obserwacji i przeliczania przedmiotów w naturalnym środowisku.
• Przykład: „Policzmy wszystkie drzewa, które mijamy po drodze” – dziecko liczy każde drzewo, np. „jeden, dwa, trzy, cztery…”.
5. Liczenie przy podawaniu piłki
Podczas zabawy w rzucanie piłki, możecie liczyć, ile razy piłka została podana między wami. To angażuje dziecko w zabawę i wspiera liczenie w praktyce.
• Przykład: „Zobaczmy, ile razy uda nam się rzucić piłkę bez upuszczenia!” – dziecko liczy każdy rzut, np. „jeden, dwa, trzy…”.
6. Liczenie podczas zabawy w „zatrzymaj się, idź”
Gra „zatrzymaj się, idź” polega na tym, że dziecko idzie i zatrzymuje się na komendę. Podczas ruchu możecie liczyć kroki, a po zatrzymaniu powtarzać liczbę kroków, jakie dziecko zrobiło.
• Przykład: „Idź i licz swoje kroki, a kiedy powiem ‘stop’, powiedz mi, ile kroków zrobiłeś!” – np. „jeden, dwa, trzy, stop! Zrobiłem trzy kroki!”.
7. Liczenie odbić piłki
Jeśli dziecko bawi się piłką i próbuje ją odbijać (np. kozłować), możecie liczyć każde odbicie.
• Przykład: „Zobaczymy, ile razy odbijesz piłkę zanim spadnie!” – np. „jeden, dwa, trzy, cztery…”.
8. Liczenie przysiadów lub pajacyków
Aktywności fizyczne, takie jak przysiady lub pajacyki, to również dobry moment na ćwiczenie liczenia. Dziecko liczy każde powtórzenie ruchu.
• Przykład: „Zróbmy razem 5 przysiadów i policzmy” – dziecko liczy: „jeden, dwa, trzy…”.
9. Liczenie przedmiotów przy układaniu
Dziecko może liczyć klocki, zabawki lub inne przedmioty, które układa. Podczas liczenia przedmiotów fizycznych wprowadzasz dodatkowy element dotykowy.
• Przykład: „Policzmy, ile mamy czerwonych klocków, kiedy je ustawiamy w rzędzie” – dziecko liczy: „jeden, dwa, trzy…”.
10. Liczenie dźwięków (np. klaskanie, stukanie)
Wydawanie dźwięków, takich jak klaskanie czy stukanie, może być zabawą, w której dziecko liczy, ile razy uda się wydać dźwięk.
• Przykład: „Policzmy, ile razy klaśniemy” – np. „jeden, dwa, trzy…”.
Te metody wykorzystują ruch i zabawę, co sprawia, że nauka liczenia staje się bardziej atrakcyjna i angażująca dla dziecka. Poprzez interakcje fizyczne dziecko lepiej przyswaja liczby i uczy się poprzez doświadczenie, co sprzyja głębszemu zrozumieniu.