Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Koordynacja ręka oko 0
Koordynacja ręka oko

Koordynacja ręka-oko to zdolność do jednoczesnego używania wzroku i rąk w sposób zintegrowany, aby wykonać precyzyjne ruchy. Polega na tym, że oczy obserwują otoczenie i przekazują informacje do mózgu, który planuje ruchy rąk w odpowiedzi na to, co widzi.

 

Jak działa koordynacja ręka-oko?

1. Oczy rejestrują cel. Wzrok śledzi przedmiot, np. piłkę, zabawkę czy narzędzie.

2. Mózg analizuje i przetwarza informacje wizualne i planuje odpowiedni ruch.

3. Ręce wykonują ruch na podstawie analizy wzrokowej mózg wysyła sygnały do mięśni rąk, by np. sięgnąć, złapać, uderzyć lub napisać.

 

Dlaczego jest ważna?

 

Koordynacja ręka-oko jest kluczowa w codziennych czynnościach, takich jak:

• Chwytanie przedmiotów,

• Pisanie, rysowanie,

• Granie w sporty,

• Nawlekanie koralików czy manipulowanie drobnymi przedmiotami,

• Obsługa narzędzi, np. nożyczek, widelca czy długopisu.

 

Ta umiejętność odgrywa kluczową rolę w rozwoju motoryki precyzyjnej, która jest niezbędna w codziennym życiu –
od chwytania przedmiotów po pisanie czy rysowanie.

 

Jak dziecko uczy się chwytu?

 

Nauka chwytu przebiega etapami i zaczyna się już w pierwszych miesiącach życia:

1. Odruch chwytny (noworodek do 2-3 miesiąca życia):

Noworodki mają wrodzony odruch chwytania. Kiedy coś dotknie ich dłoni, automatycznie zaciskają palce. To jeszcze nie jest świadomy chwyt, ale podstawa do jego dalszego rozwoju.

2. Chwyt prosty (około 3-4 miesiąca):

Dziecko zaczyna świadomie wyciągać ręce w kierunku przedmiotów. Na początku chwyt jest mało precyzyjny, a dziecko może sięgać tylko po większe obiekty.

3. Chwyt dłoniowo-łokciowy (około 4-6 miesiąca):

Dziecko używa całej dłoni do chwytania, wykorzystując szczególnie palce bliżej małego palca. Jest to chwyt mniej precyzyjny, ale bardziej celowy.

4. Chwyt pęsetowy (około 9-12 miesiąca):

Zaczyna się rozwijać precyzja – dziecko używa kciuka i palca wskazującego, aby chwycić małe przedmioty, takie jak okruszki. To kamień milowy w rozwoju motoryki.

5. Rozwój koordynacji ręka-oko:

Dzięki powtarzaniu czynności, takich jak chwytanie, przenoszenie przedmiotów z ręki do ręki, czy celowe wkładanie rzeczy w określone miejsca (np. klocków do sortera), dziecko uczy się łączyć to, co widzi, z tym, co robi.

 

Ćwiczenia wspierające rozwój koordynacji ręka-oko:

1. Zabawy z grzechotkami i odpowiednimi zabawkami:

Podawaj dziecku zabawki o różnych kształtach i teksturach, aby mogło ćwiczyć chwytanie i manipulowanie nimi.

2. Chwytanie i przekładanie przedmiotów:

Podsuwaj przedmioty, które dziecko może przenosić z ręki do ręki, np. miękkie klocki.

3. Zabawy w układanie:

Sortery, wkładanie większych klocków w odpowiednie otwory, czy dopasowywanie prostych puzzli rozwijają zarówno chwyt, jak i precyzję ruchów.

4. Rzucanie i łapanie:

Z czasem, gdy dziecko trochę podrośnie, możesz ćwiczyć z nim rzucanie i łapanie piłek czy lekkich woreczków.

5. Dotykanie i manipulowanie:

Udostępniaj przedmioty o różnej teksturze, aby stymulować zmysły i poprawiać umiejętności manipulacyjne.

 

Ćwiczenia ręka-oko nie tylko wspierają rozwój motoryczny, ale też wpływają na koncentrację, zdolność planowania i orientację przestrzenną. To wszystko przygotowuje dziecko do bardziej zaawansowanych zadań, takich jak rysowanie, pisanie czy samoobsługa (np. jedzenie łyżką). Regularna zabawa i stymulacja to klucz do rozwoju tych umiejętności!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl