Złóż zamówienie do 12:00 w dzień roboczy, a wyślemy je tego samego dnia.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Tel.: 509926426

Email.: info@wczesnaedukacja.pl

Wybierz język:
PL / DE

Do darmowej dostawy: 400,00 zł

do kasy suma: 0,00 zł
Jak 1,5 godziny dziennie przed ekranem wpływa na rozwój malucha? 0
Jak 1,5 godziny dziennie przed ekranem wpływa na rozwój malucha?

 Badanie wykazało, że dzieci, które oglądają treści czy to na ekranach monitorów, telewizorów czy telefonów więcej niż 90 minut dziennie, są poniżej średniej w zakresie słownictwa, komunikacji, pisania i liczenia.

 Dzieci w wieku poniżej dwóch lat, które już bardzo sprawnie trzymają w rączkach telefon i spędzają więcej niż półtorej godziny dziennie przed nim, mają słabsze umiejętności językowe i są bardziej skłonne do niewłaściwego zachowania w wieku czterech i ośmiu lat. Pionierskie badanie zostało przeprowadzone u 6000 dzieci w wieku od dwóch do ośmiu lat, aby zbadać wpływ przekroczenia limitu dla małych dzieci w wieku od dwóch do pięciu lat, wynoszącego nie więcej niż godzinę dziennie czasu spędzanego przed ekranem.

 Godzina jest absolutnym zalecanym maksimum czasu spędzanego na przeglądaniu ekranów, wielokrotnie jednak przekraczana już u dzieci w wieku do 2 lat!

 U dzieci, które miały nieznacznie przekroczone czasy przed ekranami zanotowano gorsze umiejętności społeczne i wyższy poziom "problemów rówieśniczych". Problemy te definiowano jako większe prawdopodobieństwo zabawy w pojedynkę, mniejszą sympatię ze strony innych dzieci, mniejszą troskę i mniejsze prawdopodobieństwo dzielenia się zabawkami.

 Dzieci, które spędzały więcej niż 2,5 godziny przed ekranem, radziły sobie jeszcze gorzej. Dla kontrastu, dzieci, które oglądały mniej niż godzinę dziennie przed ekranem, miały lepsze umiejętności językowe, wyższy poziom wykształcenia, mniej problemów behawioralnych i były bardziej towarzyskie niż przeciętnie w wieku czterech i ośmiu lat.

Wpływ naruszania limitów czasu spędzanego przed ekranem jest na tyle znaczący w wieku ośmiu lat, że dzieci częściej znajdowały się w dolnej jednej trzeciej swojej klasy pod względem wykształcenia.

Znaleziono wręcz liniową zależność, więc im więcej czasu spędzali przed ekranem, tym gorzej radzili sobie pod względem wyników, a było to najbardziej widoczne na najwyższych poziomach ekspozycji na ekran.

 "Czas spędzany przed ekranem we wczesnym dzieciństwie jest predyktorem umiejętności posiadanych przez dzieci po przybyciu do szkoły, a dramatyczny wzrost korzystania z ekranu w ostatnich latach może częściowo wyjaśniać, dlaczego gotowość szkolna spada w ostatnich latach" - powiedzieli naukowcy.

 Stwierdzili oni, że ograniczenie czasu spędzanego przez dzieci na oglądaniu telewizji lub online może mieć znaczący wpływ na jakość edukacji i zdrowia dzieci.

 Międzynarodowe wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają, aby dzieci w wieku poniżej dwóch lat nie spędzały czasu przed ekranem, a dzieci w wieku od 2 do 5 lat nie spędzały przed nim więcej niż godzinę dziennie.

Jednak obecne badania konsekwentnie pokazują, że nawet 80% dwulatków i 95% trzylatków na całym świecie korzysta z ekranów cyfrowych powyżej zalecanych poziomów.

Wiele krajów obecnie zajmuje się wprowadzaniem ustaw o bezpieczeństwie online, ale koncentrują się na tym, co dzieci oglądają i czego doświadczają w Internecie, aby chronić je przed szkodliwymi treściami, a nie na czasie spędzanym w Internecie, graniu w gry online lub oglądaniu telewizji.

 

 

Negatywny wpływ zbyt długiego czasu przed ekranem na dzieci

Zaburzenia rozwoju poznawczego i społecznego

Nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych może prowadzić do:

• Opóźnień w rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych

• Problemów z koncentracją uwagi i nadpobudliwości

• Trudności w nawiązywaniu relacji społecznych i izolacji

Problemy zdrowotne

Zbyt długi czas przed ekranem może skutkować:

• Zaburzeniami snu

• Wadami postawy

• Problemami ze wzrokiem

Uzależnienie i problemy emocjonalne

Nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych może prowadzić do:

• Uzależnienia od ekranów

• Obniżonej samooceny i problemów z regulacją emocji

• Zwiększonego ryzyka depresji i lęków u dzieci

 

Jak ograniczyć czas przed ekranem

Ustalenie zasad i limitów

• Wprowadź jasne reguły dotyczące czasu korzystania z urządzeń ekranowych

• Stwórz strefy wolne od ekranów, np. podczas posiłków czy przed snem

Alternatywne aktywności

• Zachęcaj do aktywności na świeżym powietrzu i zabaw ruchowych

• Proponuj zajęcia kreatywne, jak rysowanie czy majsterkowanie

Modelowanie zachowań

• Bądź przykładem i ogranicz własne korzystanie z urządzeń elektronicznych

• Spędzaj czas z dzieckiem na wspólnych aktywnościach bez udziału ekranów

 

Dlaczego nie pozwalać na korzystania z mediów społecznościowych od najmłodszych lat

1. Niedojrzałość mózgu: Mózg małego dziecka nie jest gotowy na przetwarzanie szybko zmieniających się bodźców z ekranu

2. Potrzeba bezpośrednich interakcji: Dzieci uczą się poprzez bezpośredni kontakt z otoczeniem i innymi ludźmi, czego nie zapewniają media społecznościowe

3. Ryzyko uzależnienia: Wczesne wprowadzenie mediów społecznościowych może prowadzić do uzależnienia w przyszłości

4. Ochrona prywatności: Publikowanie zdjęć i informacji o dzieciach w mediach społecznościowych może naruszać ich prawo do prywatności

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl